עושים מטבוחה לשקשוקה למען הדמוקרטיה






 
 

המאבק הכלכלי חברתי

כשלי שוק, בענף המזון ומוצרי הצריכה בישראל -
הרפורמה הקמעונאית בענף מוצרי הצריכה בישראל -
ויישום תוכנית הרפורמה המוצעת לתיקונם


מבוא -
בשלהי שנות ה-90 המאוחרות, אישר משרד הממונה על ההגבלים העסקיים, את עסקת רכישת רשת השקם האגדתית על ידי רשת סופרסל הגדולה והאגרסיבית.
בהחלטה גורלית זו לכאורה, והתמוהה בדיעבד (לאור פרסום מסקנות הממונה
שטרום על מצב שוק מוצרי הצריכה בארץ) ניתן האות למעשה,
והלגיטימציה הכלכלית, להשתלטות שתי משפחות ישראליות,
אמידות במיוחד, ובתהליך קצר יחסית על כמעט כ 70% מנתח השוק בענף מוצרי הצריכה, שהוא הענף הגדול והחשוב בכלכלת ישראל.

החלטה זו, לכאורה יצרה ואפשרה, את התהליך של קריסת אלפי עוסקים קטנים ובינוניים,
הן כקמעונאים והן כיצרנים של הענף, תוך כדי משבר עמוק לאלפי עוסקים ובני משפחותיהם.

עוסקים אלו, שהיו בעבר פאר היצירה והיזמות העסקית הפרטית, מצאו את עצמם לפתע מול שוקת שבורה, ריקה מתוכן ומתסכלת עד מאוד.
מערך החנויות הקמעונאיות, המונות 7000 מכולות סופרמרקטים ומינימרקטים ברחבי הארץ,
הם, מבחינת נגישותם וזמינותם, נותני שירותי הצריכה לכלל תושבי הארץ, אך במיוחד הם מהווים,
את הרשת המשרתת את מעוטי האמצעים שביניהם, שכן משפחה, המתוקצבת בקו העוני והסובלת מאי מתן אשראי בנקאי כלשהו ( ולבטח ללא כרטיס אשראי מקובל )
מוצאת את עצמה, נאלצת לרכוש מדי יום ובתקציב יומי, את מוצרי הצריכה והקיום היומי, בחנות השכונתית הקרובה.

ובכך נוצר המצב האבסורדי, שבו דווקא העניים ומעוטי היכולת, רוכשים מוצרי צריכה בסיסיים,
במחיר הגבוה ביותר בשוק המזון ומוצרי הצריכה וזאת מהרשת היקרה והמוכתבת ביותר בענף, בעל כורחה, בגיוון המוצרים הדל ביותר, ובשירות הגרוע ביותר וכמעט ללא מבצעים לצרכן הסופי.

ובמקביל, דווקא לבעלי האמצעים ובעלי האשראי הבנקאי, ניתנת היכולת לרכוש את מוצרי המזון והצריכה ברשתות הגדולות והמפוארות, עם מבחר המוצרים העשיר ובמבצעי בידול, הקיימים אך ורק בחניות רשתות המזון הגדולות.


• אישור המיזוגים הגדולים בענף בעשור האחרון , יצרו למעשה את הזרז,
להמשך התרחבותם של 2 הרשתות השיווק הגדולות, עד לכ70% פלח שוק,
וזאת על חשבון קריסתם של אלפי עוסקים קמעונאים ויצרנים קטנים עד כה.

• 2 רשתות שיווק גדולות, שולטות על כ-70% מנפח המכירות בענף
מתוך שליטה מלאה, על תמהיל המכירות, מצד ספקי הענף מולם,
ומול מתחריהם הקמעונאים הפרטיים הלא מאורגנים.

• 6 ספקים דומיננטיים בענף , שולטים על כ-60% מנפח המכירות.
וכנותני אשראי רב ולא מאובטח, ל-2 לקוחותיהם הגדולים , הם כבולים למעשה
במאזן אימה, לאובליגו ענק ולשיתוף פעולה עסקי מאולץ, ללא בטחונות
מקובלים וראויים, עובדה אשר לא מאפשרת להם , לפעול בטבעיות ובחופשיות , מול
שאר לקוחותיהם הקטנים הרבים והלא מאורגנים.

• 2 רשתות השיווק הגדולות מתנהלות לכאורה כדיאופול
וביחד עם אותם 6 ספקים גדולים, הם למעשה מרכיבים יחדיו, קרטל מזון
השומר אך ורק על האינטרסים שלו,
וזאת על חשבון שאר העוסקים בענף וכמובן על חשבון הלקוח הצרכן הסופי,
אשר נמנעת ממנו האפשרות, ליהנות משוק תחרותי יעיל ומגוון,
ואשר משלם כ10% התייקרויות מלאכותיות, נוספות ושלוחות רסן בשנה, בענף גדול וחיוני זה.

• חוסר יכולתם, או רצונם של הספקים בענף ,ליזום וליצור ,מערכת של שרשרת אספקה לקמעונאים הקטנים והלא מאורגנים בענף, יוצרת פער של יתרון לוגיסטי ותפעולי משמעותי ,לטובת הרשתות הגדולות בשיתוף פעולה מלא עם הספקים המוכתבים ואשר יוצר למעשה, פער עלויות ענק אשר לא מאפשר בשום מצב, יצירת תנאי תחרות אמיתית, בענף חשוב זה

• יצירת המותג הפרטי ברשתות הגדולות לצרכי בידול, פוגעת באופן ישיר ביצרנים הקטנים והבינוניים בענף,שכן הנתח הכספי שלהם יורד מ37% בחנויות ללא המותג ל7% בחנויות עם המותג

• ההתייקרויות חסרות הרסן בענף מוצרי הצריכה,
תוך יצירת נפח מכירות מלאכותי נוסף בענף ,בוודאות בא על חשבון פעילותם ,
של ענפים נוספים במשק ועוצר את קצב התפתחותם,
תוך שליטה על כ50% בממוצע מתקציב התמ''ג לנפש, נתון שהוא מעל
קו המתאם שבין התמ''ג לנפש ובין חלקם של רשתות השיווק בסך
מכירות המזון.

• מעורבותו הרבה של קרטל המזון בקשרי הון, שלטון, תקשורת
יוצרות כשלים ועיוותים רבים, המשפיעים על תפקודה של המדינה,
הן במישור החברתי כלכלי והן במישור הפוליטי ממסדי
תוך יצירת יתרונות נוספים ומוחלטים של הרשתות, בהתנהלותם מול
הגורמים הלא מאורגנים בענף

• המהלך האגרסיבי של הקמת מגה בעיר והסימנים הראשונים להצלחתו עלולים להביא עד סוף שנת 2009 לחיסולם העסקי של יותר מ50% מהעוסקים אשר שרדו בענף עד כה, בבדיקת מחירים על ידי חברת סטורנקסט עולה כי , הפער בין מחירי סל המוצרים שבין המכולות ולבין החנויות השכונתיות השייכות לרשתות הגדולות עומד כעת על כ-14%, נתון זה הופך את המכולות לבלתי רלוונטית לצרכן
ולכן חלקן מאבדות לקוחות קבועים מדי יום ועתידן הקרוב בסכנה גדולה 2 הרשתות הגדולות, מוכרות חלק מהמוצרים ברשת מתחת לעלות המתחרה הקטן ובכך מציגים הרשתות את מתחריהם ללא רלוונטיים וכגנבי מחירים לכל מוצר ועניין.
• נקודת איזון נורמטיבית של תחרות אמיתית בענף משוכלל,
תוזיל ללא ספק את מחיר סל הקניות הממוצע בענף חשוב זה, ובמידה ניכרת
לרווחת כלל אזרחי מדינת ישראל המהווים את לקוחות הענף כולו.

 

אבחון הבעיה המרכזית ,של היכולת של עסקים קטנים ובינוניים בענף מוצרי הצריכה בישראל
[רשתות פרטיות, מכולות מינימרקטים וכדומה] המהווים יחד כשליש מנפח המכירות בענף,
היא חוסר היכולת להתנהל באופן עצמאי ותחרותי, מול הריכוזיות שנוצרה בענף וזוהתה על ידנו ,כבעיית היעילות הפוחתת והולכת ,של שרשרת האספקה הקיימת
כיום בענף ,לשרותם של הקמעונאים הקטנים והבינוניים הלא מאורגנים ואשר מנציחה ומחמירה את מצבם של אלפי קמעונאים פרטיים,
אשר הצליחו לשרוד עד כה ובעבורם, אנו מחפשים פתרון לצורך הקיומי שנוצר,
והוא יצירת שרשרת אספקה חליפית , יעילה, מתוחכמת ומתאימה יותר, לצרכים
וליכולות של הקמעונאים הפרטיים הקטנים והבינוניים שנותרו בענף.

הצלחת הקמתה של שרשרת האספקה החדשה, תוך יצירת מודל חדש של יעילות ללקוחות המחסן המיועד, תהווה פתרון הולם ,אשר יביא בוודאות למתן הזדמנות מחודשת ולצמיחה עסקית משמעותית ,לסוג זה של עסקים קטנים, אשר היום מוגדר כעולם עסקי הולך ונעלם.

 

1- יצירת תחרות אמיתית, תשנה באופן מיידי, מצב בלתי נסבל, שבו קרטל המזון דואג לעצמו,
לאחוזי רווח גבוהים, על חשבון הגורמים הקטנים והבלתי מאורגנים בענף, בשיטת הפרד ומשול להשגת תועלות מגוונות, בתחום הפרסום, יחסי הציבור, קשרי הון, שלטון, תקשורת היוצרת יכולת השפעה מכרעת, על מעצבי דעת קהל בתקשורת בישראל

2- הוזלה ניכרת ,של מחיר סל הקניות הממוצע בענף ,מוצרי הצריכה בישראל,
כתוצאה מיידית של החזרת תחרות אמיתית, אשר לא קיימת היום בענף.

3- יצירת מערכת רווחה לישראל, למיליוני לקוחות ביום, תוך כדי חסכון ניכר ,ברכישת מוצרי צריכה ,
ויצירת סביבה של תחרות אמיתית ,על ידי פרסום שוטף, של מחירים מרביים ותחרותיים,לסל מוצרי בסיס הכרחיים ,לכל בית בישראל והיכולת לרכוש אותם ,בתנאי רווחה בכל נקודת מכירה בארץ.
אפשרות יעילה נוחה וזולה ,להשתמש בנקודות המכירה הקטנות בארץ,
למתן פתרונות רווחה,כמו חלוקת מזון לנזקקים או שרות לאספקת מוצרי מזון
כנגד תלושי מזון ,אשר משרד הרווחה מתכנן לספק בעתיד, לאוכלוסיות הזקוקות
לעזרה זמינה ונגישה ,ללא צורך בניידות בעיתית עבורם.

4- תנופה מחודשת של פעילות עסקית יעילה ותחרותית, של למעלה מ10,000 עוסקים
קמעונאים פרטיים, הקיימים עדיין בענף, תוך מתן אפשרות לכושר תחרות, אשר נגזל מציבור גדול של עוסקים ומפרנסים חשובים אלו, למשק ולכלכלת ישראל.

5- יצירת רפורמה בקשרי הספקים הדומיננטיים בענף, המתנהלים כיום לכאורה כקרטל יחד עם לקוחותיהם הגדולים, מצב בלתי נסבל, היוצר עיוות משווע בפעילות השוטפת בענף,
יצירת שוויון הזדמנויות בענף החשוב ביותר במשק , אשר יאפשר תחרות חופשית ואמיתית.

6- השגת פתרון אקולוגי לאיכות הסביבה ,תוך יצירת מודל של חסכון בצורך בניידות מיותרת,
כתוצאה מהרפורמה הקמעונאית בשוק והיכולת של חנויות נגישות וזמינות ,לתת שרות טוב ותחרותי.
ועל ידי כך לחסוך מהאזרחים, את הצורך לנדוד הרחק, להשגת תועלות אשר יהיו קיימות לכל אזרח באשר הוא, באופן יעיל, תחרותי ,נגיש וזמין, בכל אתר ואתר במדינה

7- אפשרות יעילה נוחה וזולה , להשתמש בנקודות המכירה הקטנות בארץ,
למתן פתרונות רווחה, כמו חלקת מזון לנזקקים או שרות לאספקת מוצרי מזון.

8- מניעת תקדים מסוכן לכלכלה בישראל, של השתלטות פירמות בודדות על ענף
שלם, תוך סגירתו בפני יזמים חדשים ,אשר מעוניינים לעסוק הן כקמעונאים
והן כיצרנים ספקים, בענף הגדול במשק הישראלי, תוך יצירת ענף רב משתתפים
מגוון יעיל נגיש ותחרותי .
-יציאה למלחמה ההכרחית, בקשר הסרטני, הרסני , שבין הון ,שלטון ותקשורת בישראל קרטל המזון, כגוף בעל תקציב הפרסום הגדול במשק הישראלי, לכאורה שולט ומכתיב את אופן ועוצמת פעילותם, של פעילי ונציגי הקשר,
ותחרות אמיתית בענף, תחליש ואף תבטל יכולת מזיקה זו.

 

סטאטוס קוו בענף, יוביל בוודאות למצב הבא:

• ענף של מזון ומוצרי צריכה המגלגל כ 60 מיליארד ש''ח בשנה,
יופעל בריכוזיות של פירמות בודדות, כאשר 2 מתוכם נכון להיום,
שולטות על כ70% מנפח השוק תוך שליטה מוחלטת על כל הפרמטרים
המאפיינים את הענף, תוך ויסות התייקרויות סל המוצרים בענף ,בהתאם
לצרכיהם של הפירמות השולטות כקרטל וללא קשר לכוחות השוק.

• יצירת חסמי כניסה גבוהים וכמעט בלתי אפשריים, לעוסקים חדשים,
המעוניינים לקחת חלק בענף הגדול ביותר במשק הישראלי,
הן כקמעונאים והן כיצרנים ספקים.

• יצירת תהליך של צמצום נקודות המכירה הקטנות והנגישות
ואשר במקומם, הקמת חנויות רשת גדולות ומרוחקות יחסית,
תוך יצירת הצורך בניידות מיותרת המזיקה לסביבה מבחינה אקולוגית.

• צמצום גיוון המוצרים בחנויות, ליצירת כדאיות ושליטה לפירמות הגדולות,
ואשר מכתיבות ליצרנים מה לייצר וללקוח מה לרכוש

ניצול תקציב מוגדל בשל חוסר התחרותיות בענף, המייקר את סל הקניות לצרכיו בלבד, תוך פגיעה ודאית בשאר ענפי המסחר והשירותים, אשר יאלצו להסתפק בחלק הולך ומצטמצם של הפלח מעוגת תקציב הצריכה.




עושים מטבוחה לשקשוקה למען הדמוקרטיה
[Top]

 צור קשר
[Top]
    





עיצוב ובניית האתר: אורית גפני
לייבסיטי - בניית אתרים