להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



 המיזם -  תוכנית סיוע להקמת ארגון קניות ומועדון קניות  לעסקים  בענף המזון בישראל!


מדובר בהקמת ארגון קניות שישרת קמעונאי מזון קטנים (בעיקר מכּולות) לביצוע רכש סחורות בהוזלה בנוסף להוזלה במחירי השינוע (בשיטת אחוד משלוחים). בפועל, המכּולות והמינימרקטים  יהיו  מאוגדים  כחברי עמותה  וכלקוחות של שרשרת אספקה סיטונאית שתנהל עבורם את שינוע הסחורות לחנות באופן מרוכז, במחיר מוזל ובשיטת אחוד משלוחים.
באופן זה הקמעונאי הקטן אשר חבר בקבוצה ייהנה מהוזלת עלויות הרכש, הרחבת סל המוצרים וכתוצאה תשופר יכולתו התחרותית.
על מנת להקים את הפעילות הזו ולאור הניסיון והידע שנצבר לאורך השנים, הוחלט ליצור מודל הבנוי משני רבדים: רובד ניהולי ורובד ביצועי.
במסגרת הרובד הניהולי תוקם עמותת פורום מזון ומכולת לביטחון תזונתי בישראל,  שתאגד את הקבוצה ותנהל את השירותים והמוצרים של חבריה.
העמותה תפתח שעריה לכל קמעונאי לפי קריטריונים ידועים מראש. כמו כן, העמותה תקים אתר אינטרנט עבור העמותה שבמסגרתו תוכל העמותה ליידע את חבריה ואת הציבור הרחב אודות פעילותה, הקריטריונים להצטרפות לעמותה, ההטבות הניתנות לחברי העמותה, פרויקטים של העמותה בתחום הביטחון התזונתי וכיוצ"ב.
במסגרת הרובד הביצועי העמותה תתקשר עם תאגיד עסקי חדש (ייעודי) שיהיה "זרוע מבצעת" של הפעילות הסיטונאית והמערך הלוגיסטי. באופן זה, הקמעונאים (החברים בארגון הקניות) יזמינו סחורות ישירות מהתאגיד העסקי על פי תנאי התקשרות העמותה עם אותו התאגיד.
 
 
היזמים
אלי שלום סתוי
אלי סתוי הוא דמות מוכרת מאוד בתחום קידום העסקים הקטנים בענף המזון. בשנת 2005 ייסד את פורום מזון ומכולת (https://www.makolot.co.il/). מאז ועד היום עסק רבות בקידום המגזר הקטן בענף בהתנדבות מלאה. ראה רשימת עשייה של מר אלי סתיו במסגרת פורום מזון ומכולת.
מר סתוי בעל ניסיון עתיר שנים בתחום הענף הקמעונאי לרבדיו השונים.

המיזם להקמת ארגון קניות

1.      המיזם

המיזם הינו תולדה של 10 שנות פעילות על ידי מר אלי סתוי (בהתנדבות מלאה).
מדובר בהקמת ארגון קניות שישרת קמעונאי מזון קטנים (בעיקר מכּולות ומינימרקטים) לביצוע רכש סחורות בהוזלה בנוסף להוזלה במחירי השינוע (בשיטת אחוד משלוחים).
בפועל, המכּולות והמינימרקטים  יהיו לקוחות של שרשרת אספקה סיטונאית שתנהל עבורם את שינוע הסחורות לחנות באופן מרוכז, במחיר מוזל ובשיטת אחוד משלוחים.
באופן זה הקמעונאי הקטן אשר חבר בקבוצה ייהנה מהוזלת עלויות הרכש, הרחבת סל המוצרים וכתוצאה תשופר יכולתו התחרותית.
 
כמו כן, אנו צופים כי הקמת המערך הלוגיסטי תעניק יתרון בנוסף ליצרנים וספקים קטנים ובינוניים אשר מתקשים להתחרות כיום בספקים גדולים בשל חסרונות מערכי ההפצה המוגבלים שלהם. לעניין זה, הקונסולידציה של משלוחים לחברי הארגון דרך מחסן מרכזי תביא להוזלה ניכרת בעלויות המשלוח ותקל גם על הספקים הקטנים והבינוניים להגדיל את נוכחותם ופריסתם בשוק.
 

2.      הרקע למיזם

ענף המזון בישראל בכללותו חווה אירועים משמעותיים בעשור האחרון. העיקרים שבהם: קריסת קלאב מרקט, התחזקות הרשתות המובילות (בעיקר על חשבון היחלשות המכּולות), יוקר המחייה והמחאה החברתית, התגברות הרשת הרביעית, חוק המזון (חדש).
ראה סקירה להלן.
בסופו של תהליך שנמשך למעלה מעשור המכּולות ספגו זעזועים רבים בשוק. יתרה מכך, בפועל הנפגעים העיקריים מהתהליכים בענף הן המכּולות. ראשית, המכּולות איבדו מנתח שוק גדול. בשנת 1999 נתח השוק של המכּולות מכל ענף המזון הקמעונאי היווה 24.3% לעומת 16.4% בשנת 2009.
שנית, רווחיות המכולות נשחקה לאור איבוד יכולת המיקוח שלהן מול יצרני המזון. בפועל, המכּולות רוכשות מתעשייני המזון מוצרים במחירים גבוהים ללא יכולת מיקוח אפקטיבית. לעיתים מחירים אלו גבוהים מן המחיר בו מוצרים אלה נמכרים לצרכן הסופי ברשתות השיווק.
מר אלי סתוי, יוזם פורום מזון ומכולת פעל רבות במשך השנים על מנת להציף את מצוקת המכּולות. מר אלי סתוי, כבעל ניסיון של כ-40 שנים בתחום קמעונאות המזון יסד למעשה בהתנדבות את פורום העסקים הקטנים והבינוניים בענף המזון כבר באוגוסט שנת 2005 וייצג בהתנדבות את כלל העסקים הקטנים והבינוניים במסגרת וועדות הכלכלה של הכנסת, ועדת טרכטנברג ,ועדת קדמי, ועדת הריכוזיות, וועדת ביקורת המדינה ומול משרד הכלכלה וסוכנות הביצוע לעסקים קטנים.
המשך פגיעה בענף המכּולות יכולה להסב נזק משמעותי לענף כולו. יתרה מכך, חיזוק המכּולות יניב בהכרח שיפור בענף בהיבט של הצרכן באלטרנטיבות הרכישה ברשתות השיווק.
התארגנות קניות של קמעונאים קטנים כמו גם, התארגנות לוגיסטית של קמעונאים קטנים תשפיע משמעותית לא רק על יכולת ההישרדות שלהם אלא על יכולתם התחרותית בענף המזון כולו.
 

3.      השיטה להקמת ולניהול ארגון הקניות

על מנת להקים את הפעילות הזו ולאור הניסיון והידע שנצבר לאורך השנים, הוחלט ליצור מודל הבנוי משני רבדים: רובד ניהולי ורובד ביצועי.
  1. רובד הניהול
במסגרת זו, תוקם עמותת פורום מזון ומכולת שתאגד את הקבוצה ותנהל את השירותים והמוצרים של חבריה. למעשה, העמותה תנהל את הכניסה והיציאה של חברים, תפטור בעיות של חברי הקבוצה מול הגורם המבצע, תנהל את מערכת המידע ופורטל ההזמנות ותסייע בקידום כללי של העסקים של חברי הקבוצה.
 

העמותה תפתח שעריה לכל קמעונאי[1] לפי קריטריונים ידועים מראש (תקנון העמותה).
העמותה תקים אתר אינטרנט עבור העמותה שבמסגרתו תוכל העמותה ליידע את חבריה ואת הציבור הרחב אודות פעילותה, הקריטריונים להצטרפות לעמותה, ההטבות הניתנות לחברי העמותה, פרויקטים של העמותה בתחום הביטחון התזונתי וכיוצ"ב. (כמו כן ישמש אתר האינטרנט לשם תצוגה של פרטי החנויות המופעלות על ידי חברי העמותה, לרבות מחלקות החנות, מבצעים בחנות, מיקום החנות ועוד).

 
  1. רובד הביצוע
העמותה תתקשר עם תאגיד עסקי חדש (ייעודי) שיהיה "זרוע מבצעת" של הפעילות הסיטונאית והמערך הלוגיסטי. באופן זה, הקמעונאים (החברים בארגון הקניות) יזמינו סחורות ישירות מהתאגיד העסקי על פי תנאי התקשרות העמותה עם אותו התאגיד.
התאגיד העסקי הוא זה שיתקשר עם יצרני המזון והספקים וידאג לרכש במחירים מוזלים. כמו כן, התאגיד העסקי הוא זה שיהיה אחראי על כל היבטי השינוע של הסחורות לידי המכּולות.
עקרונות ההתקשרות בין העמותה לבין התאגיד העסקי יידרשו 1. הקמה של תשתית שרשרת אספקה מתקדמת ומותאמת לקמעונאים החברים בארגון הקניות (ראה הצעת מחיר פליינג קרגו), 2. תחזוקת שרשרת האספקה (לרבות קבלת החזרים וריקול), 3. אחריות על איכות האספקה ובטיחות המזון; 4. ניהול מו"מ מול הספקים 5. גבייה ותשלומים.
כחלק מהמודל העסקי העמותה תהיה בעלת מניות בתאגיד העסקי ובשיתוף עם צד שלישי) אך תשמור בבעלותה "נכסי צאן" הכוללים, מערכת מידע, פורטל האינטרנט, הסכמי התקשרות עם ספקים, ידע וכדומה.

​ 
בנוסף וכאמור לעיל, העמותה תקים מערכת מידע שבאמצעותה יוכלו חברי העמותה לבצע את הזמנות הסחורה מן המרלו"ג, לעדכן את המרלו"ג על הזמנות שבוצעו על ידם ישירות מספקים, לעקוב אחר חשבונותיהם ולבצע תשלומים (ראה פורטל אינטרנטי).

כתוצאה, חברי ארגון יוכלו לרכוש את המוצרים הבסיסיים מן המחסן הסיטונאי, במקום לקנות אותם ישירות מן הספקים ובכך ליהנות מתנאים מיטביים לרכישתם. יחד עם זאת מובהר כי חברי העמותה לא יהיו מחויבים לרכוש את המוצרים מהגורם העסקי ויהיו חופשיים לרכוש אותם ישירות מן הספקים או בכל דרך אחרת.
הרכש המרוכז של המוצרים הבסיסיים עבור כל חברי העמותה, והעובדה כי הספקים יצטרכו לספק מוצרים אלה רק עד לשער המרלו"ג, ולא לכל מכולת ומכולת בנפרד צפויים להבטיח הוזלה משמעותית של מחיר המוצרים הבסיסיים.
להערכתנו, שיעור ההוזלה ברכישת המוצרים הבסיסיים תהיה משמעותית ביותר ביחס לרמת המחירים בה נרכשים מוצרים אלה כיום על ידי כל מינימרקט או מכולת בנפרד. שיעור ההוזלה אף גדל כשאר בוחנים השוואת מותגים מובילים של היצרנים הגדולים למותגים פרטיים. חשיפת מחירים תיעשה עם אישור הממונה על הגבלים והתקדמות המו"מ מול התאגיד העסקי.
המוצרים הבסיסים יימכרו לחברי ארגון הקניות, בהתאם לכמויות אשר יוזמנו על ידי חברי ארגון הקניות מעת לעת.
כל חבר בארגון הקניות שיבקש לנצל את שירותי המרלו"ג לשם קבלת אספקה של מוצרים נוספים, מעבר למוצרים הבסיסיים, יוכל לעשות כן ברכש ישיר על ידו מן הספקים, בתיאום עם הגורם המבצע, ולבקש שהובלת המוצרים על ידי הספקים תהיה אל המרלו"ג ולא ישירות אל חבר העמותה. באופן זה צפויה הוזלה גם במחירם של מוצרים נוספים, שכן ייחסכו מן הספקים עלויות משמעותית של שינוע המוצרים עד לבית העסק של כל אחד מחברי העמותה.
המחסן הסיטונאי יספק לכל אחד מחברי העמותה את סל המוצרים הבסיסיים שהוזמנו על ידו, ולפי העניין גם את המוצרים הנוספים, באמצעות מערך של משאיות שיופעל על ידו.
הגורם העסקי יחד ובשת''פ מלא עם העמותה כשותפי ומגישי התוכנית, יקימו מערכת מידע שבאמצעותה יוכלו חברי העמותה לבצע את הזמנות הסחורה מן המרלו"ג, לעדכן את המרלו"ג על הזמנות שבוצעו על ידם ישירות מספקים, לעקוב אחר חשבונותיהם ולבצע תשלומים.
 
הפורטל האינטרנטי                    
יוקם פורטל אינטרנטי לשימוש העמותה שבמסגרתו תוכל העמותה ליידע את חבריה וגם את הציבור הרחב אודות פעילותה, הקריטריונים להצטרפות לעמותה, ההטבות הניתנות לחברי העמותה, פרויקטים של העמותה בתחום הביטחון התזונתי וכיוצ"ב. כמו כן ישמש פורטל האינטרנט לשם הצגת קטלוג המוצרים המשווקים במחסן הלוגיסטי של הספק הנבחר לשרות ארגון הקניות וכן תצוגה של פרטי העסקים החברים במועדון חברי העמותה, לרבות מחלקות החנות, מבצעים בחנות ועוד.
פורטל האינטרנט של העמותה ישמש למעשה לכלל חברי העמותה כפלטפורמה שיווקית לניהול מערכת שרשרת האספקה לתועלת הקמעונאי החבר בעמותה .
העמותה תנפק לכל אחד מחברי העמותה הפעילים בניית אתר אינטרנט ודף פייסבוק שיווקי. העמותה תממן ותפיק לשרות חבריה חנות קונספט לביצוע משלוחים ברשת האינטרנט, חנות שתשמש את הקמעונאי החבר בעמותה והחפץ בכך גם כפלטפורמת מסחר מקוון לשיווק משלוחים לבית הלקוח אל מול לקוחותיו, וזאת להעצמת כושר השרות והתחרות של כלל הקמעונאים החברים במסגרת מועדון העסקים.
העמותה תאפשר שימוש חינמי בלוח מודעות אינטרנטי למסחר של ציוד משומש בין החברים בעמותה.
העמותה תעמיד לרשות ולשרות חבריה גם אפשרויות נוספות לצורך בצוע הזמנה מהמחסן הלוגיסטי שכן תתאפשר הזמנה טלפונית או בפקס דרך נציג מכירות או לחילופין הזמנה דרך חבר עמותה שיתמנה כסוכן אזורי ושיערוך את ההזמנה בבתי העסק של הקמעונאים החברים שיהיו זקוקים לסוג שרות זה .
 
 

איך יוקם המועדון?

הערה מקדימה – הקמת ארגון הקניות מותנה באישור הממונה על הגבלים עסקים. על כן, על מנת להתחיל את ארגון הקניות, עם ההכרה של הסוכנות לעסקים קטנים במסגרת נוהל מנכ"ל זה, תיעשה פנייה לרשות ההגבלים העסקיים לקבלת פטור ככל שהדבר נדרש.
עם אישור הממונה יוגשו מסמכי רישום העמותה לתחילת פעילות הקמת ארגון הקניות.
בשלב ראשוני זה, המיזם יחל בשני ערוצים מקבילים: האחד, בניית הפלטפורמה הניהולית; השני, גיוס חברים.
  1. בניית הפלטפורמה הניהולית
ביצוע מהלכים לביסוס פעילות העמותה הכוללים, בין היתר, סיום התקשרות עם חברת לוגיסטיקה (מו"מ מול פליינג קרגו –), תחילת עבודה על בניית מערכת המידע וההזמנות, הקמת משרד פיזי וגיוס כ"א לעמותה.
 
  1. גיוס חברים
בשלב הראשון ולשנה הראשונה יגוייסו עד 1,000 חברים בלבד ובכמות חודשית מדודה. חברים אלו יהיו בפיזור גיאוגרפי מחדרה ועד גדרה וירושלים במזרח. הגיוס הראשוני נועד לבדוק את שרשרת האספקה ולבצע התאמות ככל שיידרש.
אנו צופים כי פוטנציאל גיוס הלקוחות הינו גדול מאוד מכמה סיבות עיקריות: 1. בעל המכולת אינו מתחייב לרכישה בלעדית ואינו נדרש להשקעות במקום; 2. בעל המכולת צפוי לראות במידית שיפור ברווחיות של העסק שלו מאחר ולפני הצטרפותו לארגון הקניות הוא כבר יכול להשוות את המחירים; 3. ליוזמה יצטרפו גורמים "מחזקים" הסוכנות לעסקים קטנים, פורום מזון ומכולת.
הגורם העסקי יתחייב כלפי העמותה וחבריה לטווח מחירים בו יימכרו המוצרים הבסיסיים.
כלל ההטבות לחבר כבר במועד הגיוס:
  1. כעולה מן המפורט לעיל, ההטבה העיקרית לחברי העמותה תהיה הוזלה ניכרת, בשיעור משמעותי במחיר רכישת המוצרים הבסיסיים.
  2. הטבה מעצם ריכוז הרכישות והתשלומים של כל המוצרים הבסיסיים אצל התאגיד העסקי, אשר תהיה יעילה יותר עבור חברי העמותה ותחסוך להם זמן ועלויות עסקה.
  3. הטבה מן האפשרות להזמין מוצרים נוספים במשלוח מרוכז למרלו"ג אשר תוכל לבוא לידי ביטוי בדרישה מן הספקים להוזלה במחירם של המוצרים הנוספים.
  4. פינוי זמן של הקמעונאי הקטן ,להתרכז יותר בניהול העסק ובלקוחותיו והרבה פחות בספקים ותשלומים הגוזלים זמן רב ויקר תושג בעצם האפשרות לאספקה יעילה וחסכונית דרך המחסן המרכזי בשיטת אחוד משלוחים גם של המוצרים והשירותים הבאים :
    1. סדרת מוצרים כמותג פרטי חברתי של חברי ארגון הקניות והפצתו היעילה לחברי המועדון לצורך יצירת בידול תחרותי, המתומחר ומסומן מראש כמחיר הכולל בחובו גם תרומה בסכום מוגדר מראש המסומן ומודגש על המוצר לשיתוף כלל צרכני מועדון העסקים בפעילות להשגת בטחון תזונתי לתועלת הקהילה הנזקקת בישראל!
    2. אספקת מרוכזת מהמחסן המרכזי של כל מוצר יבוא המשווק בענף והניתן להוזילו משמעותית בעזרת יבוא מקביל.
וכן יסופקו בנוסף גם השירותים הנלווים הבאים:
  • הוצאת ירחון חינם לחברי הארגון;
  • מוצרי אריזה לשימוש הקמעונאי החבר, פתרונות שילוט ומסחור אפקטיבי' שרותי תכנון עיצוב ושדרוג חנות חכמה יעילה ויפה על ידי קבלני ביצוע חיצוניים ומורשים המומלצים מטעם העמותה;
  • אספקת שרותי תקשורת סלולארית כולל רכישת מכשירים ושרותי שיחות וגלישה;
  • ייצוג אל מול לשכות המסחר והנגשה ואספקת כלל שרותי הסוכנות לעסקים קטנים הניתנים בסניפים השונים של הסוכנות לעסקים קטנים ברחבי מדינת ישראל;
  • השתתפות הקמעונאי במיזם להנפקת כרטיס אשראי חברתי לכלל לקוחות העסקים החברים במועדון;
  • שירותים של יעוץ וייצוג משפטי על ידי קבלני ביצוע חיצוניים ומורשים המומלצים מטעם העמותה;
  • שרותי יעוץ מס והנהלת חשבונות, שרותי בטוח עסקי, אבטחה ובטחון עסקי, נופש בילוי והבראה, אספקת ציוד נלווה, על ידי קבלני ביצוע חיצוניים ומורשים המומלצים מטעם העמותה;
  • ייצוג משפטי ואחר אל מול רשויות המדינה בנושאים רבים כגון רישוי עסקים ,תשלומי ארנונה, קנסות וכדומה על ידי קבלני ביצוע חיצוניים ומורשים המומלצים מטעם העמותה;
  • מסע פרסום ויח"צ מערכתי ארצי לשיפור תדמיתו של הקמעונאי הפרטי בישראל "מגנב מחירים לכאורה " לסוחר יעיל וכמעניק שרות אישי, נגיש , אדיב ותחרותי
 

פעילות ציבורית

כחלק מתפיסת היזמים לעשייה המשותפת, המיזם עתיד לכלול פעילות ציבורית חשובה ברמת העמותה וברמת התאגיד העסקי.
במסגרת פעילות העמותה מתוכננת עשייה ציבורית של "מפעל ההזנה". לפיה כל חבר בארגון הקניות יתחייב לפעול באופן שישרת אוכלוסיות מוחלשות.
במסגרת הפעילות של התאגיד העסקי, התאגיד העסקי יחויב בהסכם עם העמותה לבצע את הפעילות בהתאם לעקרונות ולמטרות העמותה ואף יתחייב להפנות חלק קבוע מרווחיו הכלכליים במיזם לקידום הפעילויות החברתיות והקהילתיות של העמותה.
בשלב זה מדובר בגיבוש הדברים ברמה העקרונית וכחלק מהקמת המערך. כאשר הפיתוח האופרטיבי של מרכיבי הפעילות המסחריים והציבוריים יתבצע במסגרת המתווה שיוגדר על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים.
 
 
[1] קמעונאי כהגדרת המונח בחוק לקידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 ("חוק המזון"), ובלבד שאינו מחזיק בחנות גדולה כמשמעותה בחוק המזון.
 
 צור קשר
[Top]
    





עיצוב ובניית האתר: אורית גפני
לייבסיטי - בניית אתרים